BANG! Wyjaśniam fenomen LODÓW EKIPY

Udostępnij na


Neuromarketing.com.pl

Fenomen, wariactwo czy marketingowy majstersztyk? W tej wybuchowej mieszance znajdziemy wszystkiego po trochu. Trzeba przyznać, iż lody Ekipy, to bardzo gorący produkt i hit sprzedaży jakiego w branży lodziarskiej nie było od lat. Bardzo doceniam kunszt działania firmy Koral i podjęcie współpracy z Frizem oraz Ekipą. Posunięcie jest fenomenalne oceniając je pod kątem strategii marketingu i sprzedaży. 


Neuromarketing – użyty świadomie czy też nie – pomógł zarówno firmie Koral jak i lodom Ekipy.


Pandemia miała duży wpływ na rynek lodów w 2020 roku


Neuromarketing.com.pl

Pandemię odczuwa każdy – ucierpiały krajowe gospodarki, skomplikowała się sytuacja niektórych przedsiębiorstw oraz jednoosobowych działalności.


Część gałęzi gospodarki jak hotelarstwo, gastronomia czy turystyka szczególnie odczuły panującą sytuację i związane z nią obostrzenia. Wiele wskazuje na to, że świat pod COVID-19 będzie wyglądał nieco inaczej – np. chętniej będziemy dokonywać zakupów przez internet czy część firm zdecyduje się na pracę zdalną, co pomoże zwiększyć efektywność zespołu oraz zmniejszy koszty utrzymania powierzchni biurowych.


Powyższa sytuacja odcisnęła piętno na portfelu (rosnąca inflacja, niekiedy utrata stałego źródła dochodu) i decyzjach zakupowych przeciętnego Kowalskiego. Nie tylko chętniej kupuje on w sieci, ale również bardziej niż do tej pory kalkuluje to, na co przeznaczy swoje finanse.


Neuromarketing.com.pl

Jak podaje portalspozywczy.pl pandemia COVID-19 nie wpłynęła tak negatywnie na rynek lodów jak prognozowano. W jednym z artykułów możemy przeczytać, iż początek roku 202 faktycznie nie wyglądał obiecująco:


Sprzedaż kategorii w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2020roku wyniosła 450 mln zł, czyli spadła o 8,7 mln zł w porównaniu z okresem styczeń-kwiecień w 2019 roku – informuje Lotte Wedel.


Dalej czytając wspomniany artykuł dowiemy się, iż klienci chętniej sięgali po lody z segmentu Premium. Okres zwiększonej sprzedaży miały również lody familijne. Rzadziej chodziliśmy do sklepu, dlatego też chętniej kupowaliśmy większe ilości lodów na zapas. Wszystko to mimo złych prognoz pozwoliło rynkowi lodów w mocno niepewnych czasach wzrosnąć.


Według danych sprzedaż zmrożonych słodkości w niewielkich sklepach wzrosła aż o 13%.


Cały artykuł, o którym wspominam powyżej znajdziesz na: 
Kliknij tu, aby zobaczyć cały artykuł


Były to pierwsze sygnały tego, iż zachowania konsumentów zachęcają firmy z branży do podjęcia odważnego działania. Wzrósł zarówno popyt jak i podaż.  Finalnie rok 2020 branża słodkich lodowych przekąsek zakończyła z niezłym wynikiem – odnotowano wzrost w wysokości 2,5 mld PLN (według danych firmy Nielsen).


Lody Koral – przykład tego jak ważne jest budowanie niszy… nawet na mocnym rynku


Miniony rok przyniósł z jednej strony sukces a z drugiej niepewność, bo przecież nikt nie wiedział jak zacznie się nowy 2021 rok. Ewentualne niekorzystne zmiany oraz kolejne utrudnienia związane z wprowadzanymi obostrzeniami oraz ograniczeniami w handlu dla producentów lodów mogły oznaczać poważne konsekwencje, takie jak: spadek sprzedaży i spadek profitów, co wpłynęłoby na ograniczenie produkcji.


Sytuacja wymagała kreatywnego i zdecydowanego działania. Liczby osiągnięte rok wcześniej pozwalały wierzyć w sukces. Konieczna była dobra strategia działania.


Neuromarketing.com.pl

Analizując klienta docelowego, to stosunkowo łatwo można stwierdzić, iż głównym odbiorcą lodów od lat są dzieci, choć analizując ostatnie przekazy reklamowe może się wydawać, iż w zdecydowanej większości są one adresowane do osób dorosłych. Potencjalna grupa została więc w tym przypadku nieco zaniedbana.


Zastanówmy się jednak sami. Myśląc o lodach wielu z nas wraca do czasów dzieciństwa i tego jak z ich pomocą schładzało się w upalne letnie dni.To były czas, ach ta nostalgia. Swoją drogą ciekawe, że żadna firma tego nie wykorzystuje w swoim przekazie marketingowym.


Wróćmy jednak do głównego wątku. Dzieci, to liczna grupa docelowa producentów lodów. Skuteczne dotarcie do takiej grupy otwiera wiele nowych możliwości. Konkurencja jest jednak ogromna. Wystarczy iść do zwykłego osiedlowego sklepu – w każdym takim punkcie mamy lodówkę pełną różnego rodzaju lodowych słodkości.


Co ma więc wybrać młody klient?


W swoich wyborach zarówno dzieci jak i my kierujemy się emocjami oraz doświadczeniem. Jeśli jakiś lód dobrze się nam kojarzy i do tego nam smakuje, to bardzo wzrasta szansa na to, że sięgniemy po niego po raz kolejny, kolejny i… kolejny.


Podsumowując – ogromna konkurencja, rynek rosnący, jedna z grup docelowych zaniedbana marketingowo. Pojawiła się szansa na wzrost, ale tym razem trzeba było stworzyć coś więcej niż nowy smak wybranego produktu.


Chcąc odnieść marketingowy i sprzedażowy sukces koniecznością było spojrzenie na rynek w mocno niekonwencjonalny sposób. Marketingowiec musiał na chwilę zamienić się w dziecko i spojrzeć na świat z perspektywy młodej osoby, która w swoich wyborach kieruje się emocjami, u której łatwo zbudować autorytet i która w przeciwieństwie do dorosłych nie racjonalizuje zakupów.


Ważna informacja: firmie Koral się to udało.


Friz – YouTuber, którego kochają miliony dzieci


Źródło zdjęcia:
https://jastrzabpost.pl/newsy/lody-ekipy-to-prawdziwy-hit-produkcje-zwiekszono-do-miliona-dziennie_1037268.html

Popularny Friz, czyli Karol Wiśniewski, to polski YouTuber, którego… dziś już chyba nie trzeba nikomu przedstawiać.


Przykład Karola to modelowy przykład tego jak internet i dobrze dobrana grupa docelowa mogą pomóc w odniesieniu relatywnie szybkiego i spektakularnego sukcesu.


Wróćmy jednak do początków.


Kim jest Friz i skąd takie szaleństwo wokół tej osoby?


Karol swoją karierę rozpoczął od streamowanie gier, głównie Minecrafta. Następnie większą popularność zyskał prezentując możliwości gry Pokemon GO, na której to punkcie jeszcze nie tak dawno temu cały świat zwariował. Musimy pamiętać o tym, iż swego czasu była to aplikacja, która pobiła rekord pobrań w sklepie Google Play.


Obecnie imperium sławnego YouTubera składa się z kanału Ekipy, sklepu z odzieżą oraz akcesoriami czy kursu dla początkujących sieciowych twórców.


Kanał Friza ma na YouTube ponad 4 mln obserwujących, kanał EKIPY zaś ponad 1,4 mln. Dodatkowo na Facebooku obserwuje go ponad 140 tysięcy odbiorców, kanał Ekipy ponad 70 tysięcy. Jest to jednak nic w porównaniu do Instagrama – tutaj osobisty profil gwiazdora ma ponad 2,8 mln followersów. Dla porównania na tej platformie kanał Ekipy obserwuje ponad 1,3 mln kont. Platformą, gdzie Friz z Ekipą zwiększają swoje zasięgi jest TikTok. Karol ma 1,6 mln obserwujących a Ekipa w tym przypadku jedynie około 10 tysięcy odbiorców.


Powyższe liczby robią ogromne wrażenie a jak wiemy dziś zasięgi, to jeden z gwarantów sukcesu. Zwłaszcza w przypadku osób młodych, które nie rozstają się ze swoimi smartfonami i to właśnie multimedialne urządzenia są dla nich źródłem wiedzy o otaczającym świecie.


Przejdźmy do elementów neuromarketingu, o których więcej napiszę poniżej:


  • – postać idola promująca swoją osobą produkt,
  • – budowanie społeczności oraz bazowanie na tzw. społecznej słuszności,
  • – pokazywanie ogromnej wartości (nawet jeśli jest ona przeszacowana) w oczach potencjalnego odbiorcy,
  • – reguła niedostępności,
  • – nowość.

Połączenie idealne, czyli mocny brand + znany YouTube = SUKCES


Źródło zdjęcia:
https://businessinsider.com.pl/firmy/sprzedaz/lody-ekipa-podbijaja-rynek-nowa-linia-produkcyjna/qf5vvsc

Artyści często łączą swoje działania, aby wspólnym talentem i siłami stworzyć nowy hit, który zagości na listach przebojów. Podobnie od jakiegoś czasu wygląda to przy współpracach firm z influencerami. Znani influencerzy są dziś znakomitymi łącznikami pomiędzy firmami, produktem a potencjalnymi odbiorcami. Są w stanie zwiększyć umowną wartość oferowanych przez siebie dóbr.


Firma Koral idealnie wykorzystała niesłabnącą popularność Karola „Friza” Wiśniewskiego i Ekipy, aby stworzyć nowy produkt i w sposób błyskawiczny dotrzeć z nim do jednej z grup docelowych. Tak oto powstały lody Ekipy, które sprzedają się w zawrotnym tempie. Dochodzi do tego, że na portalach społecznościowych pojawiły specjalne grupy, gdzie rodzice młodych lodożerców wspierają się nawzajem informując o tym, gdzie można jeszcze kupić ulubiony smakołyk ich pociech.


Przykład grup na portalu Facebook poniżej:


Źródło: Facebook.com

Jest to przykład idealnej współpracy pod kątem biznesowym oraz świadomości tego w jaki sposób z nowym produktem dotrzeć do określonych odbiorców.


Dzieci to duża grupa, podobnie w tej grupie duża liczba osób ogląda na swoich smartfonach poczynania Ekipy. Jest to tzw. nisza. Dla tak wybranej niszy stworzono nową kategorię produktu, która desygnowana jej ulubionymi bohaterami w oka mgnieniu stała się produktem pierwszej potrzeby.


Młode osoby są szczególnie podatne na przekaz marketingowy


Analizę tego fenomenu należy rozpocząć od tego, o czym marketingowcy wiedzą od lat.


Sprzedaż lodów Ekipy dobitnie pokazuje to jak podatny na sugestie jest młody umysł, który nie wykształtował jeszcze barier przed perswazyjnymi komunikatami płynącymi z mediów. Nie można mieć tutaj oczywiście do nikogo pretensji, bowiem jest to fakt potwierdzony naukowo a dzieci oraz młodzież w ukierunkowanych działaniach marketingowych mogą być grupą odbiorczą przekazu promocyjnego. Nie ma w tym nic nieetycznego.


Naukowo potwierdzone jest to, iż młody ludzi mózg niekoniecznie rozróżnia to, co jest fikcją a co nie. W związku z tym stosunkowo łatwo w oczach młodego odbiorcy zbudować wartość oraz sprawić, aby zapragnął on mieć w posiadaniu nowy produkt. Wykorzystanie wizerunku opiniotwórczego i powszechnie wielbionego idola tylko potęguje ten trend.


Reguła niedostępności – to naprawdę działa!


Pierwsza transza lodów Ekipy była zamówiona przez sklepy w niewielkiej ilości. Komunikat o sprzedaży lodów pojawił się na kanale Ekipy w serwisie YouTube.


Efekt?


Wystarczyło kilka dni, aby wszystkie lody zostały wykupione. Podobnie było z drugą oraz kolejnymi dostawami. Do sklepów dostarczano niewielkie ilości lodów a więc dano sobie czas na analizę popytu. Wykorzystano również element niedostępności, których w naszych oczach zwiększa realną wartość produktu oraz sprawia, iż bardziej chcemy go kupić.


Źródło zdjęcia:
https://biznes.radiozet.pl/News/Lody-Ekipa-1000-procent-zysku-z-papierkow-wartosciowych

Finalnie doszło do tego, iż na dostawy poza dziećmi zaczęły czekać przede wszystkim osoby prowadzące sklepy.


Warto zapamiętać: niedostępność zwiększa wartość produktu w oczach odbiorcy.


Element społecznej słuszności


Ogromna liczba odbiorców, szybka sprzedaż, nowe filmiki na Social Mediach z lodami Ekipy, głośne aukcje papierków po lodach na portalach aukcyjnych, to wszystko ma wpływ na to, iż młody odbiorca chce stać się częścią większej w jego odczuciu wyjątkowej społeczności. Społeczności, która przez zakup lodów stała się w pewnym sensie częścią Ekipy.


Powyższy mechanizm jest bardzo dobrze znany wielkim firmom. Chęć dołączenia do społeczności, to naturalna ludzka potrzeba – chcemy być częścią większej społeczności. W tym wypadku osoby, która kupują lody Ekipy są częścią właśnie takiej grupy. Świetnie zdaje sobie z tego sprawę Facebook, który w ramach swojego serwisu udostępnia możliwość budowania społeczności oraz zacieśniania wirtualnych więzi z pomocą wirtualnych grup.


Nie chcemy być wykluczeni społecznie. Szczególnie na poziomie podświadomym jest to istotne dla dzieci, które chcą być na topie i chcą mieć modne rozwiązania, tak samo jak ich rówieśnicy, koledzy z klasy, znajomi z boiska czy osoby poznane w wirtualnej rzeczywistości.


Wartość jest umowna. Wartość to kluczowy element


Źródło: Allegro.pl

Powyżej wspomniałem o ofertach papierków po lodach Ekipy, które pojawiły się na portalu aukcyjnym Allegro. Chciałbym wspomnieć o tym, iż papierek po lodach Ekipy na najpopularniejszej platformie e-commerce w Polsce osiągnął zawrotną wartość 250 000 złotych. Szczerze mówiąc nie wiem czy został on sprzedany czy też nie. Bardziej zastanawia mnie czy było to działanie zamierzone w ramach strategii marketingowej czy też nie.


Patrząc na powyższą sytuację oraz starając się ją przeanalizować jako osoba, która na co dzień i to od wielu lat pracuje w sprzedaży oraz marketingu, to moim zdaniem może to być przemyślany element dodatkowego działania promocyjnego, które ma wzmocnić wizerunek produktu i pokazać jego unikatowość poprzez sztuczne napompowanie wartości.


Tak czy siak – majstersztyk.


Oczywiście szansa na stosunkowo łatwy zarobek szybko została zauważona. Część osób zdecydowała się pójść o krok dalej i oferuje… dwa papierki, ostatnie sztuki lodów bądź całe kartony wypełnione produktami firmy Koral. Każde kolejne działanie tego typu uruchomiło lawinę podobnych ofert. Każdy chce zarobić, każdy chce zyskać, co dodatkowo tylko zwiększa zainteresowanie produktem.


Powyższe działania wzmacniają silnie postępujący trend na lody Ekipy.


Pojawiły się już obrandowane ciężarówki, które jasno komunikują, którą firmę reprezentują i co możemy znaleźć na ich przyczepie. Czy tylko mi przychodzi w tej chwili do głowy świąteczny spot reklamowy Coca Coli i sławne ciężarówka?


Coca Cola Christmas commercial 2010:
Zobacz jedną z najbardziej znanych reklam w świecie marketingu


Źródło zdjęcia:
https://marketingprzykawie.pl/espresso/lody-ekipa-bitwy-w-lidlu-i-biedronce-koral-branduje-ciezarowki-i-apeluje-o-utrzymanie-sugerowanych-cen/

Biznesowy i marketingowy strzał w dziesiątkę


Chylę czoła.


Uczmy się od najlepszych a w tym przypadku jest od kogo!


Lody Ekipy, to wspaniały przykład tego, iż biznes to połączenie kreatywności oraz umiejętność szukania nisz. Jak się okazuje błękitny ocean można nie tylko znaleźć lecz nawet stworzyć na silnie od wielu lat ugruntowanym rynku. Należy tylko umieć dostrzegać pojawiające się szanse na biznesowy sukces. Nie bać się nowego i działać.


To udało się firmie Koral, która nawiązując współpracę z Ekipą oraz Frizem prawdopodobnie nie tylko pierwszy kwartał 2021 roku będzie mogła uznać za sukces pod kątem PR-owym, marketingowym i sprzedażowym.


Umiejętne wykorzystanie elementów neuromarketingu przyczyniło się do zwiększenia rozpoznawalności oraz unikatowości produktu, co już przekłada się wysoką podaż i jeszcze wyższy popyt.


Brawo!


BIBLIOGRAFIA:

1. PortalSpozywczy.pl, Branża lodowa mimo złych prognoz zakończyła wzrostem 2020 r. [w:] https://www.portalspozywczy.pl/slodycze-przekaski/wiadomosci/branza-lodowa-mimo-zlych-prognoz-zakonczyla-wzrostem-2020-r,196722.html [stan na 10.05.2021]

2. WiadomosciHandlowe.pl, Pandemia uderzyła w rynek lodów. Struktura sprzedaży może się trwale zmienić [w:] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/pandemia-uderzyla-w-rynek-lodow-struktura-sprzedazy-moze-sie-trwale-zmienic [stan na 10.05.2021]

3. FilaryBiznesu.pl, Pandemia zmieniła rynek lodów [w:] https://filarybiznesu.pl/pandemia-zmienila-rynek-lodow/a5786 [stan na 10.05.2021]

4. Kinga Zwierzchowska, Sebastian Umiński, Marketing dziecięcy w praktyce [w:] http://blog.wirtualnemedia.pl/agencja-momentum-worldwide/post/marketing-dzieciecy-w-praktyce [stan na 10.05.2021]

5. Koral.com.pl, opis lodów Ekipa [w:] https://koral.com.pl/produkty/lody-impulsowe/ekipa [stan na 10.05.2021]

6. Money.pl, Trwa polowanie na lody Ekipa. „Byłyśmy w pięciu sklepach” [w:] https://www.money.pl/gospodarka/trwa-polowanie-na-lody-ekipa-bylysmy-w-pieciu-sklepach-6629628902431328a.html [stan na 10.05.2021]

7. Olga Krzyżyk, Lody Ekipa coraz cenniejsze. Nawet papierki po lodach Friza kosztują fortunę [w:] https://dziennikzachodni.pl/lody-ekipa-firmy-koral-wielki-hit-roku-nawet-papierki-po-lodach-ekipy-friza-osiagaja-na-alegro-cene-500-tys-zl/ar/c3-15548794 [stan na 10.05.2021]

8. Adam Tubilewicz, Lody Ekipy, czyli sprzedażowa moc z YouTube [w:] https://www.portalspozywczy.pl/slodycze-przekaski/wiadomosci/lody-ekipy-czyli-sprzedazowa-moc-z-youtube,197770.html [stan na 10.05.2021]

9. WiadomosciHandlowe.pl, Lody Ekipa wyparowały ze sklepów. Gdzie można je jeszcze kupić? [w:] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/lody-ekipa-wyparowaly-ze-sklepow-gdzie-mozna-je-jeszcze-kupic [stan na 10.05.2021]

10. Nikola Bochyńska, Walka klientów o lody Ekipy. „Zadziałała reguła niedostępności” [w:] https://m.wirtualnemedia.pl/m/artykul/walka-klientow-lody-ekipy-lidl-gdzie-kupic-cena-opinie [stan na 10.05.2021]


Udostępnij na